Stukken      
 
Interview in Luister bij afscheid

To you, de nieuwe cd met altvioliste Susanne van Els in de hoofdrol is meteen ook haar laatste. Ze is gestopt met spelen om zich geheel te wijden aan haar nieuwe taak als coördinator klassieke muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Een relaas van een opmerkelijke beslissing.

Paul Janssen

,,Ik weet niet hoe het is om geen muziek meer te maken. Ik heb een beslissing genomen die niet vaak genomen wordt, ik heb geen voorbeelden.’’ Aan het woord is Susanne van Els, sinds jaar en dag altvioliste van het Schönberg Ensemble en als soliste aanjager van menig nieuw altvioolconcert en maf project. In januari hing ze haar altviool aan de wilgen. Ze gaat zich geheel wijden aan de taak van coördinator klassieke muziek aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag. ,,Ik heb vroeger altijd al gedacht dat ik wel eens andere dingen kon gaan doen. Ik heb mij ook altijd met organisatorische en bestuurlijke zaken bezig gehouden en interessante dingen in het onderwijs gedaan. Het musiceren is mij ontzettend makkelijk afgegaan en het is het fijnste dat er is. Maar musicus zijn is ook een zwaar bestaan.’’
Vandaar dat ze de kans met beide handen aangreep om een regelmatiger leven te gaan leiden en meer aanwezig te kunnen zijn als moeder van haar kinderen. Wat niet betekent dat het even een bijbaantje is. ,,Ik doe alles’’, zegt ze resoluut. ,,Ik leid de klassieke afdeling. Dat betekent dat ik een spilfunctie heb tussen directie, studenten en docenten. Daarbij ben ik de schakel tussen beleid en uitvoering.’’
Van Els houdt zich sinds het begin van dit seizoen al volop bezig met de planning voor de komende jaren en het initiëren van nieuwe studiemogelijkheden. Zo komt er volgend jaar een Masterstudie Orkest in samenwerking met het Residentie Orkest en heeft ze er voor gezorgd dat accordeon een hoofdvak wordt. ,,Daarnaast zit ik de examencommissie voor, hou ik de goed- en slecht nieuwsgesprekken met de studenten, programmeer ik voor de projecten enzovoort. Het is echt niet iets dat je er even bij doet.’’
Vandaar de beslissing te stoppen met actief musiceren. Tot verdriet van velen. Enige troost wordt gevormd door de vele cd’s waarop ze te horen is. Onlangs verscheen de allerlaatste met drie voor haar geschreven concerten en Faithful voor altviool solo van Jan van Vlijmen. ,,Het was mijn grote wens om Faithful op te nemen. Ik hoorde het werk voor het eerst toen ik net studeerde en nadat het zelf een keer gespeeld had kreeg ik een lief briefje van Van Vlijmen. Daar gaat het om: contact met de componisten.’’
Ze voelt zich nog altijd bevoorrecht. ,,Ik heb geen frustraties in het muziekleven. Ik heb alles kunnen doen wat ik wilde. Dan moet het toch mogelijk zijn om er een punt achter te zetten en de ervaring met de nodige afstand door te geven aan de volgende generatie, een taak die ik belangrijk en begeesterend vind.’’
Hoe het haar gaat bevallen is nog de vraag. Eind januari leverde ze haar prachtige altviool van Testore in, een historisch instrument dat ze in bruikleen had. ,,Dat deed wel even pijn. Ik heb nu ook geen altviool meer. Maar het blijft voor mij alles of niets. Ik zie mij zelf niet op vrijdagavond kwartetten met de dokter en de notaris. Als het weer gaat kriebelen begin ik wel een of ander raar bandje.’’

To You
Susanne van Els (altviool), Nobuko Imai (altviool), Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw en Bas Wiegers
Werken van Jeths, Namavar, Nas en Van Vlijmen
Et’cetera KTC 1397
  The Strad

Volkskrant

To You - Elsevier

interview in Luister bij afscheid

Milhaud en To You

recensie To You

NRC

afscheidsconcert

Trouw november 2009

recensie Milhaud

recensie Milhaud

bijna laatste concert met Schoenberg Ensemble

recensie laatste concert Susanne van Els als altiste Schoenberg Ensemble

cultuurcoordinator Veenendaal

recensies Lux Aeterna

enquete

lezing muziek en spiritualiteit

meme

gemeenteraad Veenendaal

Susanne van Els speelt Hindemith onvergetelijk

Rapport aan Burgemeester en Wethouders van Nijmegen van de adviescommissie voor de Karel de Groteprijs inzake het toekennen van de Alcuinusprijs prijs aan Susanne van Els

Levertranen (roman), Bert van Heste

De Mozart-Saal in Wenen, de nieuwe Philharmonie in Berlijn...

Masterclass, door Elisabeth Schwarzkopf, in de Kleine Zaal van het ConcertGebouw.

Dagboek van een politica, Marjet van Zuijlen

Een zondagmiddag met J.J. Voskuil

Susanne van Els - Componeren is een vak

 
 
« Ga terug