Stukken      
 
cd Lux Aeterna
recensies Parool, Le Monde, Musik an sich, Guardian en Independant, New York Times, TimesOnline, IrishTimes.Com, Klassieke zaken, Bangkok Post


Ligeti Lux Aeterna Cappella Amsterdam (harmonia mundi)
****
Het gaat goed met Cappella Amsterdam. Onder leiding van dirigent Daniel Reuss heeft het koor zich in ijltempo (of lijkt dat alleen maar zo?) ontwikkeld tot een van de allerbeste van Nederland, net onder, en op een goede dag naast, het Nederlands Kamerkoor. Dat is niet onopgemerkt gebleven. En de weerklank zal nog toenemen nu het kwaliteitslabel harmonia mundi zich over Cappella heeft ontfermd, in de vorm van een contract voor drie cd’s.
Met de zojuist verschenen eerste cd, Lux Aeterna, maken Reuss en de zijnen een statement dat er niet om liegt. De programmakeuze is even gedurfd als coherent, en de uitvoeringen zijn van hoog niveau.

De cd begint verrassend, met het eerste deel van Ligeti’s Sonate voor altviool solo, waarvan drie delen over de hele cd zijn verspreid. Susanne van Els speelt het schitterend, met een ongelofelijk volle en aardse toon. (En nee, ze speelt niet vals, maar rein.)
Daarna volgt het hemelse zestienstemmige koorstuk Lux Aeterna. Het wordt adembenemend fraai gezongen.
Zeer prachtig is ook Robert Heppeners Im Gestein, voor koor, strijkkwintet en slagwerk, op teksten van Paul Celan. Het enige minpuntje van de cd is de afsluiter Libera me – gregoriaans met rafeltjes. Dat had beter gemoeten.
PAROOL


Comme le compositeur hongrois György Ligeti (1923-2006) était tout sauf un puriste, ce disque ouvert par la Sonate pour alto et refermé par un chant grégorien lui aurait peut-être plu.
Développé à partir de Lux Aeterna, joliment interprété par la Cappella Amsterdam, le programme défend la position revendiquée par Ligeti lui-même: un pied dans l’avant-garde et l’autre dans la tradition.
Figure de style que réalise aussi Robbert Heppener (Néerlandais né en 1925), de façon toutefois plus spectaculaire qu’originale.
LE MONDE


*****
FULMINANT

Die Sensation auf dieser auch programmatisch bestechenden Platte sind für mich nicht die fulminanten Wiedergaben der Chorwerke von György Ligeti und Robert Heppener, sondern die „Zwischenstücke“, die zusammen den Torso eines Hauptwerks ergeben: Susanne van Els spielt drei Sätze aus Ligetis sechsteiliger Sonate für Solo-Viola. Und zwar mit einem so gänsehauterzeugenden vollen, in den virtuell „mehrstimmigen“ Abschnitten herrlich fruchtigen Alt-Ton, dass diese Musik eine kaum noch abstrakt zu nennende romantische Aura gewinnt. Die aber ist nicht mit Gefühligkeit oder Pathos zu verwechseln, sondern meint wahrhaftigen Ausdruck und intensiv ausgekostete Farbigkeit! Die von Ligeti selbst – und zu Recht – vielgelobte Tabea Zimmermann klingt da viel analytischer, spröder (Sony/BMG). In dieser neuen Einspielung bin ich mit Stück zum ersten Mal richtig warm geworden und bedauere, dass es nicht alle sechs Sätze geworden sind. Ob Van Els noch eine Fortsetzung plant? Die Sonate ist wie ein Digest durch den Kosmos von Ligetis Musik, wobei vor allem die Einflüsse seiner mittleren und späten Schaffensphase, mittelalterliche Polyphonie sowie osteuropäische und lateinamerikanische Folklore, hörbar werden.

Den frühen Ligeti kann man in einem seiner schönsten Chorstücke hören, zugleich ein Meisterwerk des 20. Jahrhundert: Lux Aeterna (1968). Die Capella Amsterdam singt dieses eigentlich für 16 Solo-Stimmen gesetzte Wunderwerk kanonisch-harmonischer Klangfarbenmusik in normaler Chorstärke. Aber die Tongebung ist so atmosphärisch und luzide und die Tempi sind so „zeitlos“, dass die Intention des Komponisten voll aufgeht. Man hört (und sieht!) tatsächlich jenes ursprungslos-ewige Licht, von dem im Introitus zur Totenmesse die Rede ist.
An Suggestivität ebenfalls nicht zu überbieten ist die die Einspielung der drei Hölderlin-Phantasien, komponiert am Beginn der kreativ sehr bewegten 1980er Jahren. Ligetis Gespür für die Kombination rhythmisch, harmonisch und melodisch distinkterer Formen mit organisch flutenden Stimmgeweben à la „Lux aeterna“ habe ich ebenfalls noch nie so ergreifend und selbst noch in den dissonantesten Klangballungen bildmächtig gehört. Die komponierte akustische Blendung auf das Wort „Sonnenschein“ in der Hälfte des Lebens z. B. ist überwältigend. Diese Kompositionen sind also gleichfalls keine bloßen „Pflichtstücke“ nur für Fans und übertreffen noch die vom Komponisten betreute Referenz-Einspielung (London Sinfonietta Voices / Edwards / Sony/BMG).

Gänzlich unbekannt war mir bislang der niederländische Komponist Robert Heppner (geb. 1925). Als Zeitgenosse von Ligeti und anderen Avantgardisten geriet seine konventionellere Musik in den 1950er Jahren aus dem Fokus der Wahrnehmung, bis er im Zuge der postseriellen Entspannung wieder auf offenere Ohren stieß. Beim Label Donemus liegen immerhin auf drei CDs weitere Chor- und Orchesterwerke (u. a. mit den Interpreten dieser Aufnahme) vor. Wieder einmal bewahrheitet sich die These, dass man nur lange genug warten muss, bis man stilistisch wieder aktuell ist. Selbst der mittlere und späte Stockhausen knüpft hörbar an die Tradition an. Unabhängig von den Verfahren klingt da Vieles doch wieder sehr fasslich, ja eingängig.
Heppeners sechs Chorlieder auf Texte von Paul Celan Im Gestein arbeiten stellenweise mit ähnlichen mikropolyphonen Mitteln wie Ligeti, schlagen aber im Ausdruck aber direktere und emotionalere Saiten an, die sich in Nacht fast schon ins Pathetische steigern. Die ganz unmittelbare Schönheit des Chorklangs, der den Text zudem niemals in der Ligeti‘schen Manier überformt, wird zudem durch den delikaten Einsatz eines Streichquartetts und einer Schlagzeuggruppe überhöht bzw. kontrapunktiert. Randständig ist ein solches Werk allenfalls in einer auf Avantgarde-Positionen fixierten Rezeption, der Konstruktion alles, Assoziation und Empfindung nichts sind. Mit unvoreingenommenen Ohren gehört, demonstriert Heppeners Komposition, wie überholt, ja unangemessen solche Wertungsraster inzwischen sind.

Die CD unterstreicht einmal mehr den künstlerisch fast schon konkurrenzlosen Rang, den ein unabhängiges Label wie Harmonia Mundi France im 50. Jahr seines erfolgreichen Bestehens erreicht hat.

Georg Henkel, MUSIK AN SICH




The eery, atmospheric sounds of Lux Aeterna (1966), for 16-part unaccompanied chorus, won celebrity on the soundtrack to Stanley Kubrick's 2001: A Space Odyssey. Its subtle, whispered flutterings are here contrasted with later works by Ligeti: the earthy richness and
poignancy of the sonata for solo viola and the often angular Three Fantasies after Friedrich Hölderlin. The bonus is Im Gestein, part-song settings of Paul Celan by Robert Heppener (b.
1925), a Dutch composer who slipped from view mid-career, and this work dates from his second flowering.

The Guardian & Independant



LIGETI’S mesmerizing Lux Aeterna, from 1966, is a bona fide avant-garde hit,
partly because of its exposure in Stanley Kubrick’s 2001: A Space Odyssey. The
work wears its years lightly; Ligeti’s slowly shifting harmonic clouds and throbbing tone clusters conjure cosmic mystery like little that came before or after. On this richly rewarding CD by the Dutch chamber choir Cappella Amsterdam, Daniel Reuss leads a broadly paced, pristinely voiced rendition, enhanced by an atmospheric yet finely detailed recording.
A sense of time-loosed drift also saturates Ligeti’s Drei Phantasien, a cappella
settings of selected lines from three Friedrich Hölderlin poems composed in 1982.
But here the music often turns animated, even eruptive, in response to especially
potent emotional triggers in the texts. The chaotic passages recall some of Ligeti’s more experimental works of the ’60s, but the calmer sequences seem to reach back further still, to medieval polyphony and folkloric sources.
In the Sonata for Solo Viola (1991-94), three of the six movements surround and separate the choral works here; demarcations between the ancient and the postmodern crumble as Ligeti taps fiercely demanding techniques to evoke folksy rusticity. Susanne van Els makes it sound effortless and natural.
The Dutch composer Robert Heppener, born in 1925, two years after Ligeti, flourished briefly in the 1950s before he was overshadowed by more experimental composers. Im Gestein, Mr. Heppener’s 1992 setting of six Paul Celan poems, applies floating harmonies and luminous textures not unlike Ligeti’s to more conventional modes of expression, accompanied with brilliant daubs of instrumental color (performed here by the ensemble musikFabrik). Libera me, Domine, a Gregorian plainchant,concludes this unusually thoughtful, compelling collection.

NEW YORK TIMES


If the title track is the big draw here, the Dutch choir does not disappoint. The sopranos are tightrope walkers on the eternal, steady high note, staggering their breaths for a seamless sound. The held, unresolving clashes are thrilling, a torment one never wants to end. Ligeti's Viola Sonata, the Drei Phantasien, offers similar pleasures where the tenors push singing close to shouting in the mighty fortissimo.

TimesOnline


Ligeti’s choral work Lux aeterna, made famous in Stanley Kubrick’s film 2001: A Space Odyssey, is a slow blur but an extraordinarily gripping one. By contrast, his three Hölderlin settings of 1982 wind themselves up almost beyond breaking point. Cappella Amsterdam’s fearless performances of the two works are interleaved with three movements from the Viola Sonata from the early 1990s, which range from the ruminative to the frenzied. The coupling is a 1992 Celan setting by the octogenarian Dutch
composer Robert Heppener. The moody Im Gestein, for choir and ensemble of solo strings and percussion, is altogether more conventional in aim and reach than the Ligeti.

IrishTimes.Com


Op de cd Lux Aeterna staat een vijftal werken van Gyorgy Ligeti en een tweetal van Robert Heppener. Wat beide componisten vooral verbindt is het feit dat ze zich nooit hebben willen beperken tot een allesbepalend theoretisch beginsel. Veeleer zijn ze geneigd elk bestaand componeersysteem te betwijfelen. Hieruit ontstaat een open, avontuurlijke wereld die vol verrassende associaties is. Voor beiden is ook de taal een constituerend element dat aanzet tot de meest verfijnde klank- en melodieexperimenten.
Ligeti’s drie solosonates voor altviool ‘spreken’ een weemoedige, treurige taal die wellicht gaat tot aan de grens van een zekere delicate wanhoop. Susanne van Els speelt de overwegend meditatieve werken met groot respect en technische soevereiniteit.
Lux Aeterna, een werk voor zestien stemmen, is een wereld die bestaat uit ijle klankweefsels die traag door de tijd gaan en veel concentratie van de zangers vergen. Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss houdt de spanning van het begin tot het einde vast. Roberts Heppeners ‘Im Gestein’ voor gemengd koor, slagwerk en strijkkwintet, op teksten van Paul Celan en bekroond met de Matthijs-Vermeulen-prijs wordt niet minder exact en geinspireerd tot klinken gebracht. De componist lijkt op de huid van de vaak gesloten, geheimzinnige woorden te zitten en registreert met nerveuze nauwkeurigheid iedere betekenis. Zo ontstaat er een rijk geschakeerd, prachtig kamermuziekwerk: mysterieus en subtiel communicerend tegelijk. Een uitstekende cd.

Klassieke Zaken


Gyorgy Ligeti had the good fortune to have director Stanley Kubrick use several of his works on the soundtrack of his 1968 science fiction classic, 2001: A Space Odyssey. The movie was a smash hit, and so was the soundtrack album issued at the time. Soon millions of people who would not be able to identify Beethoven's 'Pastoral' Symphony were familiar with several cutting-edge avant-garde works by Ligeti, including the a cappella choral work, Lux aeterna, included on this programme.
The composer was, or affected to be, displeased by all of this. If his worry was that his music would forever afterward conjure associations of mystically-tinged spaceflight, he was justified, because no one who has seen Kubrick's film will ever again be able to hear works like Atmospheres, Aventures, the Kyrie from the Requiem, or Lux aeterna without recalling the stunning images that they accompanied on the film. But there is certainly a strong otherworldly element in this music, 2001 or no 2001.
Lux aeterna is composed for an unaccompanied choir and is written in 16 parts. Although the score is in 4/4 time, the entrances
of the singers come according to a complex rhythmic scheme that prevents any pulse from being felt. Harmonically it is extremely dense: a singer will enter, then another come in singing the adjoining tone or half-tone in the scale, and gradually they
fan out to create a cloud of beautiful sound that is constantly recolouring and reshaping itself. The text is from the final section of the Mass for the Dead, and the ethereal, unearthly aura that Ligeti evokes is perfect for a text that prays, "Eternal rest grant unto them, O Lord, and let perpetual light shine upon them."
Lux aeterna must be more than difficult to sing and conduct, but there have been numerous recordings over the years because
of it 2001 celebrity. This new one by the Cappella Amsterdam conducted by Daniel Reuss is the most beautiful of those that I've
heard. Some of the better earlier ones, like Gottwald's (the one used in Kubrick's film) and a classic one by Eric Ericsson were
fine and accurately sung, but were marred by shrillness from the sopranos, who were unable to sing the sustained high notes
quietly. Reuss's performers are remarkable here, blending into the work's dense body of luminous sound without any unevenness in the texture. There are key words that Ligeti emphasises with octaves or simple chords, and the singers allow them to emerge naturally, as if from a mist.
Lux aeterna is heard as the second work on a programme that Reuss organises interestingly.
It begins with the first movement of the Viola Sonata that Ligeti composed late in his career, and it reflects his deep interest in non-tempered tunings and in East European folk music. The movement is played entirely on the C string but with an adaptation. "I imagined that the viola had an F-string a fifth lower (which in reality it does not possess), whose fifth, seventh, and eleventh overtones would then be the out-of-tune natural harmonics in the tempered system," the composer writes in his notes to an earlier recording of the sonata included in Sony's Ligeti edition. "Since the F-string is imaginary, I asked the violist to adjust the fingering deliberately to product the desired deviations of intonation. The resulting sound is then mysteriously alien."
Mysterious, indeed, especially since the melody being played has the contours of grave, dark-toned folk music. Susanne van
Els plays it just as expressively as Tabea Zimmermann does in her Sony recording, and the plangency of the music comes across at full force. I was initially bothered by the microtonal pitches - the music sounded out of tune the first few times I listened to it - but as when coming to terms with some strange new food, my resistance broke down and now I'm hooked on the work.
The other two movements from the six-movement sonata included in this programme as interludes are also played with great elan.

Ligeti's three Fantasies after Hoelderlin for unaccompanied chorus are written in a densely-packed, micropolyhonic style related
to that of Lux aeterna, but for me, it doesn't really work here. The opening of the first of them, Haelfte des Lebens, with its
evocation of spring and the land "laden with yellow pears" is just right with its glowing sonorities, but later the sound effects and
avant-garde gestures overwhelm Hoelderlin's verse. Perhaps the best way to approach them is to read the poems first and then listen to the Fantasies as pure sound.
The opening movement of Im Gestein, Robert Heppener's set of Paul Celan settings, 'Fluegelnacht I' is so close to Lux aeterna
in sound and style that it feels like an homage to Ligeti. The poem, only partially set in the first movement (it returns later in the 23-minute work in a complete setting) fits the music, with its evocation of "Wingnight, come from afar and now forever spanned above chalk and lime", but it aroused fears on my part of stylistic plagiarism that were completely set to rest by the remainder of the work, a series of gorgeous settings that use advanced but accessible techniques to draw the listener into Celan's hermetic emotional world. The virtuosity required of the singers and instrumentalists is fearsome, but completely met here. If you run across this disc being offered on a website that allows soundbite sampling, listen to the third setting, Nacht and I suspect you will make a purchase.

BANGKOK POST
  The Strad

Volkskrant

To You - Elsevier

interview in Luister bij afscheid

Milhaud en To You

recensie To You

NRC

afscheidsconcert

Trouw november 2009

recensie Milhaud

recensie Milhaud

bijna laatste concert met Schoenberg Ensemble

recensie laatste concert Susanne van Els als altiste Schoenberg Ensemble

cultuurcoordinator Veenendaal

recensies Lux Aeterna

enquete

lezing muziek en spiritualiteit

meme

gemeenteraad Veenendaal

Susanne van Els speelt Hindemith onvergetelijk

Rapport aan Burgemeester en Wethouders van Nijmegen van de adviescommissie voor de Karel de Groteprijs inzake het toekennen van de Alcuinusprijs prijs aan Susanne van Els

Levertranen (roman), Bert van Heste

De Mozart-Saal in Wenen, de nieuwe Philharmonie in Berlijn...

Masterclass, door Elisabeth Schwarzkopf, in de Kleine Zaal van het ConcertGebouw.

Dagboek van een politica, Marjet van Zuijlen

Een zondagmiddag met J.J. Voskuil

Susanne van Els - Componeren is een vak

 
 
« Ga terug