Stukken      
 
recensie Milhaud in Klassieke Zaken

De altviool als solo-instrument en de bruisende tijdgesst van de 'roaring twenties': ziehier twee ingredienten voor een uiterst boeiend programma. En wat zou daarvoor een toepasselijker titel zijn dan Quatre Visages, naar het gelijknamige vierluik voor altviool en piano van Darius Milhaud? Ook de altviool, een zwaar onderbelicht instrument, heeft namelijk vele gezichten, die Susanne van Els uitgebreid aan bod laat komen. Horen we bij Eugene Ysaye vooral donkere celloklanken (het lijkt erop dat Ysaye, zelf een verdienstelijk altviolist, zijn Sonate opus 28 eerst op altviool heeft uitgeprobeerd alvorens haar als cellosonate te presenteren), Paul Hindemith brengt het instrument op een totaal andere manier tot leven. Nu eens meditatief, dan weer onstuimig lijkt zijn belevingswereld bijna oneindig. Nog spannender wordt het wanneer het hoge en lage register elkaar in snel tempo afwisselen, vaak ook nog in combinatie met dubbelgrepen, zoals in het vierde deel van zijn Sonate opus 25 nr. 1: 'Rasendes Zeitmass, wild, Tonschoenheit ist Nebensache'. Moeten we deze laatste typering wellicht letterlijk nemen, dan rijst de vraag of de luisteraar wellicht iets aan grofheid tekortkomt. Het zou, als contrast met de meer genuanceerde Milhaud, interessant zijn. Een vakbekwaam musicus als Susanne van Els neemt daar geen genoegen mee. Met een verbazingwekkende controle over haar instrument laat zij ook Hindemith stralen.

Andrew van Parijs
Klassieke Zaken, augustus 2009
  The Strad

Volkskrant

To You - Elsevier

interview in Luister bij afscheid

Milhaud en To You

recensie To You

NRC

afscheidsconcert

Trouw november 2009

recensie Milhaud

recensie Milhaud

bijna laatste concert met Schoenberg Ensemble

recensie laatste concert Susanne van Els als altiste Schoenberg Ensemble

cultuurcoordinator Veenendaal

recensies Lux Aeterna

enquete

lezing muziek en spiritualiteit

meme

gemeenteraad Veenendaal

Susanne van Els speelt Hindemith onvergetelijk

Rapport aan Burgemeester en Wethouders van Nijmegen van de adviescommissie voor de Karel de Groteprijs inzake het toekennen van de Alcuinusprijs prijs aan Susanne van Els

Levertranen (roman), Bert van Heste

De Mozart-Saal in Wenen, de nieuwe Philharmonie in Berlijn...

Masterclass, door Elisabeth Schwarzkopf, in de Kleine Zaal van het ConcertGebouw.

Dagboek van een politica, Marjet van Zuijlen

Een zondagmiddag met J.J. Voskuil

Susanne van Els - Componeren is een vak

 
 
« Ga terug